تهویه با استفاده از آمبوبگ ( Bag valve mask )

Ventilation using Bag valve mask

BVM با اتصال ماسک به مخزن اکسیژن میتوان غلظت هوای دمی بیمار را افزایش داد ، به طوری که با استفاده از اکسیژن اضافی به میزان ۱۵ لیتر در دقیقه می توان غلظت اکسیژن دمی را به ۱۰۰ % رسانید . آمبوبگ را می توان با استفاده از ماسک که روی دهان و بینی بیمار قرار می گیرد ، استفاده نمود و یا با استفاده از یک آدابتور ماسک را به لوله تراشه بیمار متصل و اقدام به تهویه مکانیکی نمود .

استفاده صحیح از BVM یکی از مهارت هایی است که پرستاران و تیم های درمان اورژانسی لازم است در آن توانا باشند . باید توجه نمود که کیسه ماسک توسط یک دست گرفته شود و دست دیگر برای نگهداری ماسک بر روی صورت و نیز پوزیشن دادن به سر بیمار مورد استفاده قرار گیرد .

توجه داشته باشید که عدم وضعیت دادن صحیح به سر و چانه بیمار موجب انسداد راه هوایی و بی تاثیری تهویه با ماسک می گردد . در صورتی که توانایی برای گرفتن همزمان کیسه و وضعیت دادن و چانه بیمار توسط یک فرد وجود ندارد ، لازم است تا یک فرد اقدام به وضعیت دادن به سر و چانه نموده و فرد دیگر با یک دست ماسک را محکم بر روی دهان و بینی گرفته و با دست دیگر اقدام به فشردن کیسه نماید .

Ambu-bag-position

  • موفقیت در تهویه بیمار با BVM وابسته به محکم بودن ماسک بر روی صورت بیمار ( عدم نشت هوا ) باز بودن راه هوایی و تهویه کافی با حجم و تعداد مناسب در دقیقه می باشد .
  •  قرار دادن یک لوله دهانی – حلقی ( AirWay ) قبل از شروع تهویه به باز ماندن راه هوایی کمک نماید .
  • آرام و آهسته ونتیله نمودن بیمار خطر ورود هوا به معده و خطرات ناشی از آن ( خروج محتویات معده به دهان و حلق بیمار و در نتیجه آسپیراسیون ) را کاهش می دهد .
  • موثر بودن تهویه با BVM با بالا و پایین آمدن قفسه سینه مشخص می گردد . در صورت در دسترس بودن ، استفاده از پالس اکسی متری و کنترل SaO2 می تواند کفایت تهویه را ارزیابی نماید .
  • استفاده از آمبوبگ های کوچک خطر تهویه بیش از حد و پر هوایی ریه ها و در نتیجه خطر صدمات ریوی ناشی از افزایش فشار ( باروتروما ) را برای اطفال کم می کند .

ECmarkIVMedia2

 

برگرفته از کتاب راه هوایی و تهویه مکانیکی

تالیف : حمیدرضا ابراهیمی فخار

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک

تهیه ، تنظیم و گردآوری : صادق دهقانی زاده

درباره ی صادق دهقان زاده

من صادق هستم عاشق پرستاری ، از کاری که دارم انجام میدم خیلی خوشحالم . این سایت رو با هدف کمک به ارتقا سطح علمی جامعه پرستاری تاسیس کردم اگه از مطالب اینجا راضی بودید شما هم به کمک من بیاید .

مطلب پیشنهادی

ساکشن داخل تراشه

در بیماران اینتوبه و بیمارانی که دارای تراکئوستومی هستند ، امکان خروج ترشحات ریوی توسط …

۲ دیدگاه

  1. سلام،لطفا نحوه چک کردن دریچه آمبوبگ روهم آموزش بدین؛هرچی فک میکنم یادم نمیاد.

  2. سلام و مرسی بابت مطلب خوبتون

    چند نوع آمبوبگ داریم و اگه میشه در مورد قطعاتش توضیح بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.