پرولاپس دریچه ی میترال (MVP)

MVP نوعی بد شکلی است که معمولا علایمی را ایجاد نمی کند و به ندرت پیشرفت کرده و باعث مرگ ناگهانی می شود و در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد و معمولا اختلال ارثی بافت پیوندی ایجاد کننده ی بزرگی یک یا هر دو لت دریچه میترال می باشد سوراخ اغلب گشاد می شود . طناب های تاندونی و عضلات پاپیلاری ممکن است دراز گردند .

پاتو فیزیولوژی :

در پرولاپس میترال بخشی از لت دریچه میترال در طی سیستول دچار کشیدگی به طرف دهلیز می شوند . این باد کردن ممکن است باعث کشیدگی لت بشود که در نتیجه دریچه در طی سیستول بسته باقی نمی ماند . حدود ۱۵ در صد بیماران دچار سوفل و به دنبال آن بزرگی قلب ، فیبریلاسیون دهلیزی و پر فشار خون ریوی یا نارسایی احتقان قلب می شوند .

تظاهرات بالینی :

بسیاری از افراد علایمی ندارند اما سایرین دارای علایم :

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • سبکی سر
  • گیجی
  • تپش قلب
  • اضطراب
  • سنکوپ
یافته ها ی تشخیصی :

اغلب نشانه ی اولیه در هنگام معاینه فیزیکی قلب توسط یک صدای اضافی در قلب به صورت کلیک میترال شناسایی می شود . سوفل نارسایی میترال نیز ممکن است شنیده شود در صورت پیشرفت کشیدگی علایم نارسایی قلب ممکن است رخ دهد . اکو کاردیوگرافی داپلر ممکن است به منظور تشخیص و پایش پیشرفت پرولاپس دریچه میترال استفاده شود .

Mitral-Valve-Prolapse

درمان طبی :

  • به بیمار توصیه می شود مصرف کافین و الکل را در رژیم غذایی کم کند
  • استعمال سیگار را متوقف سازد
  • دارو های ضد اریتمی ممکن است تجویز شود
  • درد قفسه سینه به نیترات ها پاسخ نمی دهد اما ممکن است  به بتا بلوکر ها و کلسیم بلوکر ها جواب مناسب را بدهد در مراحل پیشرفته ، ترمیم یا تعویض دریچه ممکن است ضرورت داشته باشد .
تهیه و تنظیم : محبوبه سعیدی و صادق دهقانی زاده

درباره ی صادق دهقان زاده

من صادق هستم عاشق پرستاری ، از کاری که دارم انجام میدم خیلی خوشحالم . این سایت رو با هدف کمک به ارتقا سطح علمی جامعه پرستاری تاسیس کردم اگه از مطالب اینجا راضی بودید شما هم به کمک من بیاید .

مطلب پیشنهادی

ضربان ساز موقت و دائمی

آموزش به بیمار انواع پیسمیکر هدف کلی : هدف کلی آموزشهای حین بستری به مددجویان …

۹ دیدگاه

  1. سلام ممنون از مطالب خوبتون این مطلبی گذاشتید منبعش کدوم کتاب هست؟
    لطفا واسه مطالبتون منبع هم بنویسید
    با تشکر

  2. چرا نظرمو حذف کردین واقعا براتون متاسفم مگه من چی پرسیدم؟

  3. کوتاه، مختصر، مفید. ممنون

  4. besyar amozande va mofid bood tnx

  5. سایت خیلی خوبی است لطفا منابع را هم مشخص کنید.

  6. مطلب جالبی بود استفاده کردم.ممنون از زحماتتون

  7. با سلام و تشکر از مطالب مفید شما خواهشمند است جهت دسترسی به این مطالب امکان کپی یا پرینت مطالب را بصورت دریافت هزینه اشتراک هم مهیا بفرمایید . با تشکر

  8. با سلام و تشکر از مطالب خوب شما
    از افرادی که افتادگی(پرولاپس) دریچه میترال دارند و در شهر مشهد زندگی می کنند . برای رفع علائم مشکلشون( تپش قلب ،درد قفسه ی سبنه، تنگی نفس، افسردگی، اضطراب،نگرانی، خستگی مفرط و دلهره از مرگ) بدون دارو و کاملاً بصورت روانشناختی تا ۳۰/۲/۹۴می تونند برای کسب اطلاعات بیشتر به شماره تلفن ۰۹۱۵۶۳۲۹۶۴۶ زنگ بزنند یا نام و نام خانوادگی بهمراه شماره تلفن خود را برای ثبت نام به همین شماره پیامک کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.