فیزیوتراپی توسط اسپیرومتری انگیزشی

Incentive Spirometry

incentive-spirometerاسپیرومترهای انگیزشی ابزارهایی هستن که برای پیشگیری از اختلالات ریوی نظیر آتلکازی و پنومونی بعد از اعمال جراحی بکار می روند . استفاده از این بزارها به باد شدن آلوئولهای کلاپس شده ، حرکت ترشحات به سمت راههای هوایی اصلی و اندازه گیری حداکثر نیروی بازدمی کمک می کند . اسپیرومترها اعمال متفاوتی دارند . بعضی روی دم و بعضی روی بازدم تنظیم شده اند . در هر دو مدل ، قدرت تنفس عمیق تر ، موفقیت بالاتری را نشان می دهد . هدف از استفاده از اسپیرومتری انگیزشی ، تشویق بیمار به تنفس عمیق ، ایجاد حداکثر اتساع در برونشها ، سرفه ی موثر و پیشگیری و درمان آتلکازی به خصوص بعد از اعمال جراحی ، از طریق فیدبک بینایی ، و بر اساس تحمل ، انگیزه ، قدرت اراده و همکاری بیمار است .

 

اسپیرومترهای انگیزشی – جریانی

این نوع اسپیرومترها میزان جریان هوایی را که بیمار در طول دم ایجاد می کند اندازه گیری می نماید . بیمار باید به مدت حداقل ۳ ثانیه دم انجام دهد و به این ترتیب میزان جریان هوا بر حسب سانتیمتر مکعب در ثانیه بدست می آید.

در اسپیرومترهای توپی ، اگر بیمار توانست جریان هوای مناسب در دم را ایجاد کند ، یک یا چند توپ در داخل محفظه ی مخصوص به سمت بالا حرکت می کنند . برای مثال ، برای بالا بردن یک توپ ، بیمار باید در طول دم ۴۰۰ ml/s ، برای دو توپ ۹۰۰ ml/s ، و برای سه توپ ۱۲۰۰ml/s ، جریان هوا ایجاد نماید.

  • یکی دیگر از انواع اسپیرومترهای جریانی ، Blow bottle است . در این نوع بیمار سعی می کند از طریق لوله ارتباطی مخصوص ، مایع را از یک منبع به منبع دیگر وارد نماید.
اسپیرومتر انگیزشی – حجمی Volume – Incentive spirometer

این دستگاه قابل تنظیم بوده و پس از تعیین حجم مورد نظر ، بیمار هنگام دم از ناحیه ی دهانی اسپیرومتر ، هوا را به دهان خود هدایت می کند . اگر قدرت دم کافی باشد ، پیستون تا حد از پیش تعیین شده بالا می رود. این نوع اسپیرومترها بسیار دقیق تر از اسپیرومتر های جریانی هستند .

جهت استفاده از اسپیرومتر باید به روش زیر عمل نمود :

  • بیمار را در پوزیشن نشسته قرار دهید .
  • به بیمار آموزش دهید که یک بازدم عمیق انجام دهد
  • سپس قطعه دهانی را کاملا در بین لبهای جمع شده قرار دهد و عمل دم را به آرامی و بطور عمیق ( تاحد ممکن ) انجامدهد .
  • در انتهای دم هوا را برای ۲ تا ۳ ثانیه نگه داشته ، سپس قطعه دهانی را از دهان خارج کرده و بازدم را انجام دهد.
  • بین هر تنفس ۳۰ تا ۶۰ ثانیه استراحت نماید تا از هیپرونتیلاسون و الکالوز تنفسی و سرگیجه پیشگیری شود .
  • این مانور را ۱۰ تا ۱۵ بار در ساعت انجام دهد.
  • بعد از استفاده از اسپیرومتر باید قطعه دهانی را بخوبی شستشو داد.

 

منبع : اصول مراقبتهای ویژه در ICU ، CCU و دیالیز

تالیف : حسن شیری – ملاحت نیک روان مفرد ( اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )

تهیه و تنظیم : صادق دهقانی زاده

logo main-logo

 

درباره ی صادق دهقان زاده

من صادق هستم عاشق پرستاری ، از کاری که دارم انجام میدم خیلی خوشحالم . این سایت رو با هدف کمک به ارتقا سطح علمی جامعه پرستاری تاسیس کردم اگه از مطالب اینجا راضی بودید شما هم به کمک من بیاید .

مطلب پیشنهادی

صدمات بافت نرم

Soft tissue injuries جراحات بافت نرم شامل صدمات پوست ، عضلات ، اعصاب و عروق …

۱۰ دیدگاه

  1. کوتاه و مفید….. ممنون

  2. عالی است. خدا قوت

  3. جالب بود .البته ما تو ICU یه دستکش لاتکس که با نصف تنه یه سرنگ ۱۰ سی سی رابط دهانی براش درست میکردیم
    مریض باش فیزیو تراپی تنفسی انجام میداد خیلی هم خوب جواب میداد.

    • بله همونطور که میدونید راههای زیادی برای رسیدن به خدا وجود داره 🙂

    • سلام نمیدونم روشی که گفتین ما هم برای بیمارای جراحی توراکس انجام میدادیم ولی وقتی دیدم که اسپیرومترهای انگیزشی یا همون تشویقی بیشتر دم رو تقویت میکنن تا بازدم رو بیشتر سعی میکردم بیمار دستگاه رو تهیه کنه مخصوصا اون هایی که دارای ۳تا توپک هست واقا جنبه تشویقیش بیشتره بیمارای من که کلی کیف می کردن:)

  4. عارفه سلامی

    سلام میشه لطفا بفرمایید از کجا میتونم این اسپسرومتری تشویقی رو تهیه کنم؟ برای یکی از مریضام میخوام ، متاسفانه فرصت ندارم برم جمهوری بگردم، شماره ای از شرکتش اگه دارین ممنون میشم بذارید.

  5. مدینه زادصیادان

    با سلام – از مطالب مفیدی که روی سایت میزارید سپاس گزارم عالی هستند . اگر امکانش هست در مورد زخم ، انواع آن ، درمانهاش ، … هم برامون مطلب بزارید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.